רגע, בואו נדבר על המינוח. הקמת קהילה או פתחת קבוצת פייסבוק וקראת לה קהילה? כי מדובר בשני דברם שונים.
את הקבוצה אפשר לפתוח בכמה קליקים ולא צריך בשביל זה יותר מ-5 דקות. הקמת קהילה, לעומת זאת, זה תהליך מורכב שלוקח זמן, תהליך שדורש תכנון צעדים קדימה, קצת כמו במשחק שחמט.
נשאר עוד קצת עם הדימוי של השחמט, אוקי?
פתיחת קבוצת פייסבוק זה בדיוק כמו e2-e4, מהלך שכמעט כל משחק שחמט מתחיל ממנו. מה קורה הלאה כבר לא ממש תלוי רק בנו, כי יש עוד גורמים מעורבם בשטח. בשחמט זה היריב שלנו שמשחק בכלים בצבע אחר. בתהליך הקמת הקהילה – זו הפלטפורמה, הסביבה, האלגוריתם ועוד. מה שכן, בשני המקרים, כדי לנצח / להקים קהילה אנחנו זקוקים לאסטרטגיה.
האסטרטגיה של הקהילה
רבות דובר על אסטרטגיית תוכן לעמודים עסקיים, מיתוג אישי וכד'. כשמדברים על הקהילה הדברים קצת שונים. אסטרטגיית תוכן צריכה להיות מצד אחד מדויקת, אבל מצד שני – גמישה מספיק כדי לבצע טרנספורמציה תוך מינימום זמן, או במילים אחרות: ניסינו משהו, ראינו שלא הולך – משנים את המהלך. גם אם מדובר בסיבוב של 180 מעלות.
לקהילה יש כמה שלבי חיים: בשלב הראשון יש גדילה מואצת מבחינת כמות האנשים, אבל בדרך כלל קיים קושי מבחינת המעורבות. קבוצת פייסבוק חדשה שיש בה הרבה חברים חדשים שלא בהכרח מכירים אחד את השני דומה למסיבה בה אף אחד לא רוקד כי מחכה לאחרים שיתחילו לרקוד.
מה עושים? הצעד הצפוי ממנהל של מנהלת הקהילה: להתחיל להעלות פוסטים בעצמו או בעצמה. פוסט אחד, שני, שלישי... אחרי שניסינו את זה כמה פעמים בקהילות שהקמנו, הבנו שזו טעות.
למה?
כי במצב כזה אנחנו, בתור מנהלים, מרגילים את הקהילה למצב צפייה. כמו בבריכה באילת: יש אנשים שיושבים על שפת הבריכה ומולם צוות הווי ובידור ששר "אגה-דו-דו-דו". אבל מהות הקהילה היא מעורבות. אנשים שכותבים פוסטים, מגיבים לפוסטים של אחרים וכד'.
מנהל קהילה עם תסמונת צוות הווי ובידור
איך פותרים את הבעיה ונמנעים מלפתח את הסינדרום?
באמצעות סוכני השינוי. סוכני שינוי הם קצת כמו הרקדנים השתולים במסיבות שבאים להרקיד את הקהל. לכן, הנה צעד שצריך לעשות עוד לפני שפתחנו קבוצה: למצוא כמה אנשים שרצו להיות סוכני שינוי. לרוב אלה חברים/חברות בפייסבוק, אם מדובר בקהילה שמקים ארגון, אז אלה עובדות או עובדים וכד'. כל אחד שיש לו מספיק רצון ויכולת לייצר מעורבות ובא לו לעזור יכול להיות סוכן שינוי.
אוקי, נחזור שוב: פתחנו קהילה, העלינו פוסט אחד, ביקשנו מסוכני שינוי להעלות פוסטים ולהגיב אחד לשני, יצרנו פעילות, אבל אנשים עדיין לא מגיבים. מה עושים? אולי נושא הקהילה לא מעניין אותם מספק כדי להשתתף בשיח?
שוב חוזרים אחורה בזמן, רגע אחרי שפתחנו קבוצה ולחצנו על כפתור ההזמנה כדי להביא את כל החברים והחברות שלנו לקבוצה חדשה. הבאנו אותם. הבאנו 50, 500, 1000. אז למה יש שקט בקבוצה?
אולי כי הזמנו אנשים שהנושא לא רלוונטי להם? אז בעצם ענין הגדילה המואצת יכול לבוא גם לרעתנו? האם כדי להקים את הקהילה, כדאי לעשות ההיפך?
כדי להקים קהילה עם מעורבות, צריך לבחור אנשים בפינצטה
אמנם זה פחות יציג מספרים בומבסטיים, אבל זה בהחלט יעודד מעורבות בתוך הקבוצה (שימו לב, עדיין לא קהילה).
כלל זה נכון במיוחד כשמדברים על קהילת נישה. כשהקמנו את שותים ונהנים | קהילת תרבות היין אכן עשינו הזמנה המונית מכמה סיבות, בעיקר כי התחייבנו ליעד לא מציאותי. היינו בטוחים שיש סביבנו הרבה יותר אנשים שאוהבים יין מספיק כדי להצטרף לקהילה בנושא.
מתברר שלא, זה לא ככה. הקבוצה גדלה מספרית, אבל עדיין מרגישה שממה מבחינת המעורבות. ואז שינינו את הטקטיקה. כיום הקבוצה גדלה באופן אורגני, קצת יותר איטי, אבל מצטרפים אליה אנשים שבאמת מרגישים חיבור לנושא היין. אם היינו מזהים זאת בשלב מוקדם יותר, היינו פועלים, כנראה, אחרת.
אז מה מסכמים?
תחום הקהילות הוא תחום חדש ומתפתח, בעיקר כי צריך לקחת בחשבון שפייסבוק עושה המון שינויים בממשק הקהילות, מוסיפה ומורידה פיצ'רים שונים ולא ממש מתכננת לעצור בזמן הקרוב. לכן קשה מאד לחשוב על הקמה, ניהול ויזמות קהילות במונחים "נכון" ו-"לא נכון", אלא בעיקר ללמוד מהניסיון ולהיות מספיק גמישים וזריזים כדי לזהות את הצורך בשינוי אסטרטגיה ולפעול כמה שיותר מהר. שוב, כמו בשחמט, לחשוב כמה מהלכים קדימה, אבל לא לתכנן מראש איך ייראה שח ומט.
בפוסטים הבאים נדבר על המודל החדש של הקבוצות הפתוחות שיגיע אל כולנו אוטומטית כבר בתחילת יולי. אנחנו מתכוננים עם הרוסים על הרוסים. ואתם?
Комментарии