ואני גאה לדבר עליה כי בזכותה למדתי המון.
דמיינו לעצמכם שהזמינו אתכם למסיבה שאתם לא מכירים בה אף אחד. וכמוכם, גם שאר האורחים שהוזמנו. נכנסתם לאולם מקושט בבלונים ופרחים, על השולחנות אוכל טעים, משקאות תוססים ולא תוססים, מוזיקה, תאורה, הכל... ועדין כולם נשארים דבוקים לקיר, או מקסימום בקליקות של שניים-שלושה, אלה שהם בכל זאת מכירים.
תודו שתתבאסו רצח לראות שהמסיבה שלכם לא מתרוממת. ובכן, זו רק מטפורה, חברים. מטפורה לקהילה מושקעת בתחילת דרכה. כשהזמנו אנשים, עיצבנו קאוור, כתבנו פוסטים כיפיים ועכשיו אנחנו רק מצפים שמי שהצטרף לקבוצה יתחילו להגיב לפוסטים, להעלות פוסטים בעצמם – בקיצור, שיהיה מעניין והמעורבות תהיה גבוהה.
לפני כשנתיים הוזמנתי על ידי תאגיד גדול להקים קהילה קטנה לנשות מקצוע. בקהילה הן היו אמורות להתעדכן במחקרים, חידושים שונים וכמובן לחלוק מהידע ומהניסיון שלהן. הכנתי גאנט מפואר, פוסטים מושקעים, כתבות ומאמרים שהיו אמורים לעלות לקהילה. בדמיון שלי, כל מי שתצטרף לקהילה תוכל לדפדף בה ולקרוא את התכנים המרתקים כמובן להגיב ולהעלות תכנים משלה.
שום דבר מזה לא קרה. הפוסטים עלו, החברות הצטרפו לקבוצה, אבל תגובות ופוסטים – לא היו. התחושה הייתה שכולן צופות ומחכות שמישהי אחרת תכתוב ותגיב. ניתחתי את המצב, שברתי את הראש ובסופו של דבר הבנתי מה הבעיה.
סטטיסטית, היום ברשתות החברתיות, קיימים אחוזים בודדים של אנשים שיוצרים תוכן, כותבים פוסטים ועוד. כל השאר – מונעים על ידי הפוסטים האלה, מגיבים אליהם, משתפים אותם או בכלל נשארים בתור קהל דומם שצופה בפיד כמו בהצגה או סרט, בלי להיכנס לשום אינטראקציה.
"חשבתי שכל חברי הקהילה הם יוצרי תוכן כמוני"
כן, זאת הטעות הגדולה שעשיתי. ואני לא לבד. ככל ש-"פשוט יצירתיים" מייעצת בנושא הקמה וניהול קהילות, אנחנו רואים שהטעות הזו חוזרת פעם אחרי פעם.. התפיסה לפניה כל מי שמצטרף לקהילה מיד יתחיל להגיב ולכתוב בה היא תפיסה מוטעית. במיוחד שהיום כל אחד מאיתנו נמצא בעשרות אם לא יותר קהילות וקבוצות פייסבוק.
תשאלו את עצמכם: בכמה קבוצות או קהילות אתם באמת פועלים? רוב הסיכויים שתגידו שיש 2-3 מועדות וכל השאר הן בגדר צפייה אקראית (מה שבא ברוך הבא בפיד שלי). כן, זה נשמע קצת מאכזב, אבל יש פתרון.
בואו נחזור למסיבה העצובה שלנו. מה אם פתאום כמה אנשים יתנתקו מהקירות וייגשו לשולחן לקחת צלחת, למלא לעצמם כוס שתייה ועוד כמה יצאו לרחבת הריקודים, או יתחילו לדבר על משהו מעניין. ואז פתאום אחרים לאט-לאט מתחילים להצטרף גם הם והנה, החלום שלנו על מסיבה כיפית הופך למציאות: אנשים מדברים ביניהם, מחייכים, צוחקים, רוקדים, מכירים חברים חדשים...
סוכני שינוי. אלה אנשים שמתחילים את האקשן במסיבה, כלומר בקהילה שלנו. אנשים שמעלים פוסטים, מגיבים לפוסטים של אחרים והם נותנים לאחרים דוגמא אישית ומעודדים גם אותם להעלות פוסטים, להגיב ולהשתלב בחיי הקהילה. אלה אנשים שנמצאים איתכם באותו ראש ומבינים את הצורך בתפקיד שלהם. יש להם זמן פנוי ורצון לסייע.
מי יכול להיות סוכן שינוי בקהילה?
חברים קרובים ובני משפחה שלכם שתמיד ישמחו לתמוך ולתת לייק
חברות וחברים בקהילה שאוהבים לכתוב ולהגיב ברשת
מומחים ומומחיות בנושא סביבו הוקמה הקהילה
איך להתנהל עם סוכני שינוי?
אפשר להקים קבוצת וואטסאפ לסיעור מוחות עם סוכנות וסוכני שינוי ואפשר לטפח מערכת יחסים עם כל אחד ואחת מהם. גם כאן ההחלטה היא לגמרי שלכם, אבל כדאי לזכור שסוכני שינוי זו שותפות לטווח ארוך ולשים לב שהשותפות הזו לא הופכת למעמסה (אם היא הפכה, שחררו).
ככל שהקהילה שלכם תגדל, כך תצטרכו יותר סוכני שינוי כדי להניע אותה בצורה אפקטיבית. תוכלו לגייס אותם מחברי קהילה פעילים במיוחד, אנשים שכבר בנו סביב עצמם אוטוריטה וחברי קהילה אחרים מכירים אותם, זה יקל עליהם להמשך להניע את הקהילה.
למה חייבים סוכני שינוי?
הרי מנהל הקהילה והאדמינים יכולים לעשות זאת בעצמם!
זה נכון, אבל במקרה זה הקהילה תהפוך במהרה לפאסיבית ותעבור למצב צפייה. הרעיון מאחורי סוכני השינוי הוא התנעה מלאכותית בחלקה, כמו שמתניעים את הרכב אם המצבר הלך, עם עזרה חיצונית. או כמו שמדליקים מדורה. בשורה התחתונה, סוכני השינוי הם הקטליזטור, המאיץ של מעורבות הקהילה. ללא סוכני שינוי הסיכוי של הקהילה שלכם להתפתח מצטמצם משמעותית. אז תעשו את החישוב שלכם.
מה המסקנה?
להקים קהילה מאד פשוט. הרבה יותר קשה להניע אנשים לפעולה. כדי להבין בני אדם צריך לחשוב כמוהם. רוב האנשים ברשתות החברתיות היום מעדיפים לצפות ולכן חשוב מאד להשקיע יצירתיות כדי לגרום להם להגיב ולכתוב. עבודה של מנהלת הקהילה קצת מזכירה עבודה של פסיכולוגית, קצת של גננת וקצת של צוות הוואי ובידור במלון בטבריה. אם תהיו מוכנים לזה - תצליחו.
Comments