לפעמים מרגיש שעלויות כתיבת התוכן לאתרי אינטרנט ונכסים דיגיטליים אחרים זה סוד כמוס, תעלומה עם הרבה טוויסטים בעלילה. וכשכבר מתחילים לקבל את התשובות, קשה להבין למה יש הבדלי מחירים בין הכותבים השונים ואיך לבחור נכון בלי לצאת פראייר? בואו נדבר על זה – מה זה באמת לכתוב תוכן איכותי כמה זה אמור לעלות?
לפני הכל, חשוב להבין כי תמחור כתיבת תוכן תלוי בשלל גורמים - החל ממורכבות הפרויקט, מומחיותו של הכותבת או הכותב ועד להבנת הנושא עליו כותבים לעומק ורכישת הידע בהתבסס על מחקרים וראיונות. ובל נשכח את דחיפות המשימה ואת אורך הטקסט. ולא, לא תמיד האורך קובע, כי כמו שאמר לפני שנים רבות כב' השופט אהרון ברק אחרי שהגיש פסק דין באורך 600 עמודים: "אם היה לי יותר זמן, הייתי כותב קצר יותר". בקיצור, מדובר בעניין די מורכב, אבל ננסה לפצח אותו (כן, יצא קצת ארוך, אבל בהחלט שווה קריאה).
מה משפיע על מחיר כתיבת התוכן?
בפועל, קיימים כמובן הרבה יותר גורמים, בחרנו להביא כאן את "השלישייה הפותחת" (לחצו על הכותרת הכתומה לפירוט נוסף):
מורכבות ודרישות הפרויקט
ניסיון ומומחיות של הכותבת או הכותב
לוחות זמנים צפופים
אגב, לפעמים כדי לכתוב מאמר של 600 מילה צריך פחות זמן מכתיבת פוסט או שניים לפייסבוק או ללינקדאין, כי כדי להכניס מסר למספר מילים מועט, אנחנו נדרשים לעבודה יותר מאומצת של קופירייטינג. אותו דבר, אגב, כשמדובר בתרגום. אם המטרה שלכם שהטקסט הסופי לא רק יהיה כתוב בשפה אחרת אלא גם יישמע משכנע, אותנטי ופונה לקהל הנכון – מדובר כמעט בכתיבה מחדש, תהליך יותר מורכב ולכן גם יקר יותר מתרגום בסיסי.

האם לכותבת התוכן שאני פונה אליה צריך להיות ניסיון קודם בכתיבה בנושא הספציפי?
תשובה מורכבת לשאלה מורכבת. מצד אחד, אם יש לכותבת או לכותב התוכן ידע וניסיון קודם בנושא, למשל בתחום נדל"ן או רפואה, זה יקל מאד על ההסברים הראשונים ויסגור את הפינה בכל הקשור למונחים מקצועיים בתחום ("מדד תשומות הבניה" או "תרופות קו ראשון לטיפול בלימפומה" וכן הלאה). מצד שני, אם לכותבת או לכותב אין ניסיון קודם בתחום הספציפי, אבל התרשמת מהפורטפוליו המקצועי שלה או שלו והכי חשוב, נוצרה ביניכם כימיה – לכו על זה. גם אם ייקח לאותה כותבת תוכן יותר זמן להבין את הנושא ויידרש קצת יותר מחקר / ראיונות מומחים, בסופו של דבר התוכן יהיה באיכות גבוהה.
למה צריך סבבי תיקונים?
תוכן הוא עניין מאד אישי. להבדיל מתחומים אחרים בהם ניתן להתרשם מהתוצר הסופי על פי הדמיה, כשמדובר בכתיבת תוכן, התוצר הראשוני יכול להיראות קצת אחרת ממה שציפית. אגב, כותב או כותבת תוכן מנוסים יעלו את הנקודה הזו בשיחות הראשונות עוד לפני סגירת העסקה: לא תמיד ניתן לקלוע מהפעם הראשונה בסגנון של הלקוח. לכן נדרשים סבבי תיקונים. הם נדרשים גם כדי לדייק את הטקסט מבחינת המינוח או דברים מקצועיים אחרים. בדרך כלל בהצעת המחיר נכללים 2-3 סבבי תיקונים (זה מספיק לרוב) וסבבי תיקונים נוספים יתומחרו בנפרד.
גורמים המשפיעים על מחירי כתיבת תוכן לאתר אינטרנט
לפני שנקבע כמה עולה לכתוב תוכן לאתר, כדאי לזכור שגם דרישות אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO) משפיעות על המחיר הסופי. משמעות הדבר – שהתוכן לא רק יהיה קריא, מעניין ומניע לפעולה עבור הגולשים, אלא גם יהיה "קריא" למנועי החיפוש שיקדמו אותו ברשת. במקרה זה ניתן להזמין מחקר מילים ממומחה חיצוני או לבקש מכותבת או כותב התוכן להכניס את הסעיף הזה להצעת מחיר. השקיפות כאן חשובה: לא כל כותב או כותבת תוכן מתמחים גם במחקר מילים ולכן הם יפנו למומחה או מומחית מטעמם, מומלץ ורצוי לוודא זאת מולם.
העלאת התוכן לאתר אינטרנט
מי עושה את זה? האם צד הלקוח או צד הכותב? אנחנו, למשל, הרבה פעמים מציעים ללקוחות שלנו גם את שירותי העלאת התוכן לאתר בתוספת תשלום כי כך זה מאפשר לנו לבצע "שפצורים" אחרונים על התוכן באתר בלי לערב עוד גורמים ובסופו של דבר מקצר את לוחות הזמנים ומייעל את התהליך.
עלויות כתיבת תוכן לרשתות חברתיות
לפלטפורמות מדיה חברתית יש גם מאפייני תמחור ייחודיים. הודעות עקביות בפוסטים מרובים דורשות לעתים קרובות תכנון רב יותר ויכולות להעלות מחירים. לרוב התמחור כאן יינתן על פי בנק של פוסטים / מאמרים. ברגע שהלקוח מנצל "בנק", הוא מזמין "בנק" חדש. כמובן, צריך להבין האם מדובר רק בכתיבת התוכן או גם העלאתו לעמוד / תוספת מענה ללקוחות וניטור תגובות.
האם אפשר לתמחר כתיבת תוכן לפי שעה?
ההמלצה האישית שלנו – לא כדאי, במיוחד כשמדובר בפרויקטים גדולים ומורכבים, כתיבת תסריטים שיווקיים או קופירייטינג. כפי שכבר ציינתי קודם, כתיבת תוכן זה לא רק קצב ההקלדה, במיוחד כשמדובר בתוכן מורכב. זה גם זמן חשיבה, זמן ביצוע מחקר, איתור מרואיינים והצורך להתאים את עצמנו ללו"ז שלהם. עם זאת, במידה ועדיין יש התעקשות לתמחור לפי שעה, אפשר לחשב זאת על פי זמן ממוצע שלוקח לכתוב מאמר / תוכן אחר מהסוג הנדרש ולהוסיף לכך כ-20% של "זמן חשיבה", הזמן הזה בו הכתיבה לא מתבצעת בפועל, אבל המוח עוסק בפיתוח קונספט או מציאת רעיונות.

מה עושים אם יש תקציב מוגבל אבל בכל זאת בא לי להשתמש בשירות שלכם?
אנחנו מאד אוהבים שקיפות ולכן השיחה בינינו מתחילה מהבנת הצרכים שלך. כדאי לציין שהתקציב מוגבל כבר בתחילת השיחה וכך נוכל להציע לך חבילת תוכן אופטימלית ואפקטיבית במסגרת התקציב.
ובכל זאת, כמה עולה לכתוב תוכן לאתר או לרשתות החברתיות?
סוף-סוף הגענו לדבר שלשמו התכנסנו: (לפירוט לחצו על הכותרת הכתומה)
תוכן לאתר
מאמר לבלוג / מאמר SEO / Taboola / Outbrain
פוסט לרשתות החברתיות
מודעת גוגל
**
כפי שניתן לראות, טווח המחירים לכתיבת תוכן מסוגים שונים עדיין מאד רחב, אבל כרגע, כשדאגנו לצייד אותך במידע לגבי מרכיבי התמחור השונים – המצב אמור להיות הרבה יותר מובן. ואם לא, דברו איתנו ונשמח לסייע.
Comments