בעולם הדיגיטלי המתפתח, ניהול קהילה מקצועי הפך לכלי חיוני עבור עסקים וארגונים. עם זאת, ישנם לא מעט אתגרים שצריך להתגבר עליהם לפני שהקהילה תהפוך לנכס דיגיטלי מניב. האמת שזה די דומה לגידול עגבניות במרפסת. קבלו כמה נקודות דמיון מפתיעות ופחות וגם תובנות שיעזרו לכם לנהל קהילה בצורה מקצועית ולא פחות חשוב, באורך רוח.
שייכות: צורך הישרדותי
הרצון להשתייך לקבוצה הוא צורך הישרדותי. בדיוק כמו אנשי המערות התאגדו לקבוצות כדי לעבור את החורף הארוך או לצוד ממותה, הצורך והרצון להשתייך לקהילות וירטואליות טומן בחובו בדיוק אותה מוטיבציה. אנחנו נמצאים בקבוצות רבות, בחלקן אנחנו פעילים, בחלקן פחות. אבל הן קובעות בהרבה מובנים את ההווי שלנו ואת יכולת ההתמודדות עם החיים עצמם.
אז מה נותנת לנו קהילה וירטואלית חוץ מאפשרות לקרוא פוסטים, לכתוב פוסטים ולהגיב עליהם?
להתחבר עם אנשים בעלי תחומי עניין משותפים, ללא מגבלות גיאוגרפיות.
לחלוק ידע וניסיון ולצמוח מתוך אינטראקציות עם אחרים.
למצוא תמיכה רגשית ומעשית בזמנים של אתגר או שמחה.
לפתח זהות ותחושת ערך עצמי דרך השתייכות לקבוצה.
להשפיע ולהיות מושפעים ליצור שינוי חברתי ואישי.
עבור עסקים וארגונים, קהילות וירטואליות מהוות הזדמנות ייחודית ליצור קשר עמוק ומשמעותי עם לקוחות, מעריצים או בעלי עניין. הן מאפשרות דיאלוג מתמשך, משוב בזמן אמת, ובניית נאמנות ארוכת טווח.
אך כמו כל דבר בעל ערך, גם קהילות וירטואליות דורשות טיפוח, תשומת לב וניהול מקצועי. וכאן מתחיל הסיפור שלנו - על הדמיון המפתיע בין ניהול קהילה מקצועי לבין גידול עגבניות במרפסת.
חשיבה מראש: הנחת היסודות לניהול קהילה מקצועי
גידלתם פעם עגבניות במרפסת? אם כן, אז בוודאי תבינו את הדימוי. לפני ששותלים את הזרעים באדמה, צריך לבחור את מיקום האדנית שיתאים מבחינת החשיפה לשמש, ההגנה מהרוח ונגישות להשקיה. ניהול קהילה מקצועי עובד בדיוק באותה דרך - לפני שנקים קהילה וירטואלית, עלינו לבחור בקפידה את הפלטפורמה המתאימה ביותר.
קהילת פייסבוק: מתאימה לקהל רחב ומגוון, מאפשרת שיתוף תוכן מסוגים שונים.
קהילות טלגרם: מצוינות לתקשורת מהירה ויעילה, מתאימות במיוחד לקהילות טכנולוגיות או כאלו הדורשות פרטיות.
קבוצות LinkedIn: אידיאליות לקהילות מקצועיות ועסקיות.
כמו שנחליט אם לשתול זרעים או שתילים בוגרים יותר, כך נחליט על אופי הקהילה - האם נתחיל עם קבוצה קטנה ונצמח בהדרגה, או נשאף לגיוס חברים בקנה מידה גדול מההתחלה.
צמיחה הדרגתית מתאימה במקרים בהם אנחנו רוצים לבנות קהילת נישה. גיוס חברים נרחב מתאים יותר כשמדובר בקבוצות שמוקמות סביב אג'נדה כלשהי, חברתית או פוליטית.

סבלנות: המפתח לצמיחה
בדיוק כמו גידול עגבניות דורש סבלנות, מרגע הזריעה ועד לקטיף הפרי הראשון עוברים שבועות ואפילו חודשים. לפעמים זה מייאש, השתילים נובלים וצריך להתחיל הכל מהתחלה. באותו אופן, בניית קהילה מצליחה היא תהליך הדורש זמן והתמדה.
חשוב מאד להתאזר בסבלנות. תכונה קריטית בעיני למנהלי קהילות מקצועיים ועוד יותר ללקוחות הקצה שלפעמים מצפים מהקהילה להניב פירות במהירות שיא. אבל כמו שאומרים, חיפזון מהשטן, זה די נכון גם לגבי הקהילות. בניית טקטיקה ואסטרטגיה חשובות מאד ואף הכרחיות כדי שהקהילה תצליח להתרומם ולשגשג.
טיפים לצמיחה אורגנית של קהילה
יצירת תוכן איכותי: כמו שמספקים לעגבניות אדמה פורייה, כך מזינים קהילה בתוכן מעניין ורלוונטי.
עידוד אינטראקציות: עודדו שיחות ודיונים בין חברי הקהילה, כמו שמאווררים את האדמה סביב השתילים.
מעקב והערכה: עקבו אחר מדדי הצמיחה של הקהילה, כפי שהייתם בודקים את התפתחות הצמח.
האצת הצמיחה: לדשן ולהשקות
כשם שניתן להאיץ את גידול העגבניות באמצעות דשנים והשקיה נכונה, כך ניתן לזרז את התפתחות הקהילה.
שיטות להאצת צמיחת הקהילה:
אירועים וירטואליים: וובינרים, שידורים חיים או אתגרים קהילתיים. חשוב לדברר את הפעילויות האלה החוצה, כדי שאנשים יצטרפו לקהילה.
שיתופי פעולה: חיבור עם מובילי דעה או קהילות משיקות
סוכני שינוי ושגרירים: אנשים שנמצאים בתוך הקהילה, מייצרים שיח ומעורבות וגם אנשים שמפיצים את הבשורה החוצה.
אם יש תקציב, בהחלט ניתן לשקול קידום ממומן - קמפיין שמזמין להצטרף לקהילה. כמובן, כדי לייעל את הקמפיין, כדאי לייצר "פתיון" מושך - וובינר או שיתוף פעולה.
חשוב לזכור: בדיוק כמו שהשקיית יתר יכולה להציף את העגבניות שלנו ולפגוע בהן, כך צמיחה מהירה מדי של הקהילה עלולה לפגוע באיכות שלה. מצד שני - קהילה רדומה פשוט לא תתרומם. ולכן חשוב מאד לשמור על האיזון.

גיזום וקביעת גבולות: כך נשמור על קהילה בריאה
לפעמים כדי לעודד פריחה ונשיאת פירות, מומלץ לגזום את העגבניות כדי שהשיח לא יגדל לכל מקום.
אותו דבר עם הקהילות: חשוב מאד לקבוע גבולות שיח וכללי הקהילה. ייתכן ולא בשלב הראשון של התפתחותה, אלא בהמשך, ככל שהקהילה תגדל, תגיע גם ההבנה שצריך להגדיר כללים.
מניסיון של כמה שנים של ניהול קהילות מקצועי, אני יכולה להעיד: קהילה זו לא דמוקרטיה. זה יותר דומה לאירוח בבית פתוח, המארחת מקסימה ומסבירת פנים, מכבדת ודואגת שלכל אחד יהיה מעניין וכיף, אבל אם מישהו מחליט להתנהג בצורה לא ראויה, אין לו מקום בבית בין האורחים.
הגדירו כללי התנהגות ברורים: איזה סוגי פוסטים מותר לפרסם, מה קורה במקרי קצה ואיך מתנהלים במקרה והדיון מתלהט.
מנו מנהלים נוספים ומודרטורים (מגשרים): חשוב שצוות ניהול הקהילה יציג חזית אחידה.
הקפידו על האיזון בין חופש ביטוי לשמירה על אווירה חיובית. באופן כללי, בקהילה שמנוהלת טוב לא מורגשות המהמורות של בדיקות גבולות והפרות סדר. כלפי חוץ יכול להיראות שהקהילה כלל לא מנוהלת. בפועל, מאחורי הקלעים נדרשת עבודה רבה כדי לאפשר התנהלות חלקה שכזאת.
אז קדימה, לנהל!
ניהול קהילה מקצועי, בדומה לגידול עגבניות במרפסת, הוא אמנות המשלבת תכנון, סבלנות, טיפוח מתמיד וקביעת גבולות. בשני המקרים, התוצאה הסופית - קהילה פורחת או עגבניות בשלות - היא תוצר של השקעה, תשומת לב לפרטים, ואהבה אמיתית למלאכה.
לכל קהילה יש פוטנציאל להיות נכס דיגיטלי מניב. אבל צריך לדעת לטפח אותה בתבונה, למלא אותה בתוכן איכותי ולפעמים לתת לה להתפתח כאילו בעצמה, הרבה פעמים צמיחה אורגנית שכזו מיטיבה עם הקהילה וגורמת למנהליה תחושת סיפוק ולחבריה - תחושה של שייכות וחיבור.
Comments